Moving Image
Sarphatistraat 179/2
1018 GE  Amsterdam
0654232798

Dutch J den Hollander (Middelburg, 1943), fotograaf en filmer, begon serieus met fotografie tijdens zijn militaire dienst in Duitsland bij de Koninklijke Luchtmacht.

Wonend in Breda kwam hij ondertussen in contact met fotografen en filmers van St. Joost, waarna hij in 1969 weer naar Middelburg verhuisde om samen met zijn compagnon voor de PZEM een film van de bouw van de Kerncentrale in Borssele te maken. (Ze "wonnen" van Cinecentrum in Hilversum)

Daar fotografeerde hij ook try-outs van musici, acteurs e.a. uit de randstad en kreeg in 1972 opdracht van de gemeente een fotoexpositie en -boek te maken, "Waard om te behouden", i.v.m. het Monumentenjaar.

Na alle 30.000 Middelburgers intussen wel te hebben gezien vertrok hij in 1973 naar Amsterdam waar hij begon als fotojournalist, ondermeer bij Nico van der Stam.

In 1974 won hij de 1ste prijs “Portretten in het Nieuws” bij de Zilveren Camera, in 1975 maakte hij een trip per 2CV naar Beiroet en in 1976 had hij samen met z'n broer Paul een expositie in de Canon Photo Gallery in Amsterdam.

Van 1977 tot 1992 was hij werkzaam als fotograaf, cameraman, editor en regisseur bij een audiovisueel bedrijf. 

Vanaf 1992 heeft hij z'n eigen video- en fotografiebedrijf Moving Image, waar hij filmt en fotografeert voor diverse woningcorporaties over het leven in de stad en de sfeer op straat in de diverse Amsterdamse wijken, straatfotografie bedrijft en o.a. jaarverslagen fotografeert.

Daarnaast neemt hij deel aan diverse fotoexposities en produceert hij een aantal boeken, waaronder

“Dutch' Eyes, a critical selection of 40 years Dutch' Photography on the Bright Side of Life”,

“One and a half Day in the Life of Wounded Arm” over de adembenemende avonturen van zijn gewonde rechterarm na een scooter ongeluk en

“Foto Dialoog Project”, een dialoog door middel van foto's met actrice en fotograaf Désirée Snackey.

Vanaf 2005 wordt de straatfotografie steeds vaker vanuit de heup geschoten met kleine, onopvallende, stille camera's.

"De fascinatie van deze manier van werken is het rollercoastergevoel: Je wordt getriggerd door personen en/of situaties en gaat er op af, terwijl je onmogelijk in die luttele seconden kunt overzien wat er allemaal gebeurt. Vaak is het net niet wat je hoopte, maar de onverwachte verrassingen geven een enorme kick."

Met name "optimisme" en “humor” zijn op het werk van Dutch van toepassing.

Hij is lid van platform GKf.

 

Specialisatie

GKf